Alle g’woon (voorheen: Perfekt en Markant) thee en koffie is al jarenlang gecertificeerd (UTZ of Fairtrade). De thee wordt al meer dan 10 jaar direct bij dezelfde producent in Sri Lanka ingekocht.
In 2014 is Superunie, de inkooporganisatie, samen met haar aangesloten leden gaan onderzoeken of we ook op het onderwerp klimaat een stap kon zetten; besloten is om hiermee te beginnen bij koffie en thee. Koffiebonen en theeblaadjes groeien in gebieden rondom de evenaar, die extra kwetsbaar zijn voor de gevolgen van klimaatverandering. Periodes van extreme droogte en regenval maken de teelt van koffie en thee steeds moeilijker. De geringste temperatuurstijging kan al gevolgen hebben voor de oogst en de inkomsten van de boeren. Juist daarom vindt Superunie het belangrijk bij deze producten te starten met de certificering Klimaatneutraal Gegarandeerd.

De Klimaatneutrale koffie en thee van g’woon ligt bij Boni, COOP, DEEN, , EMTÉ, Hoogvliet, Jan Linders, MCD-supermarkten, Boon’s Markt, Nettorama, Poiesz supermarkten, SPAR en VOMAR.
Ook de Eigen Merk koffie en thee van Dirk, DekaMarkt en PLUS supermarkten zijn Klimaatneutraal gegarandeerd

Wilt u meer weten over G’woon Koffie en Thee en wat de certificering inhoudt, klik dan op onderstaande links:
G’woon Klimaatneutraal Gegarandeerde Koffie >>
– G’woon Klimaatneutraal Gegarandeerde Thee, volgt binnenkort

Over Superunie
Superunie is een inkooporganisatie die 13 onafhankelijke retailorganisaties vertegenwoordigt in Nederland. De organisatie dekt de markt met ruim 1.800 winkels en heeft een marktaandeel van ruim 30%. Superunie is inmiddels ruim 50 jaar succesvol. Superunie koopt in bij de bron en is altijd op zoek naar alternatieven waarbij het beste alternatief wordt beloond. Ondanks de diversiteit onder de leden, opereert Superunie als een eenheid. De professionele kennis van de regionale en lokale markt geeft de leden die bij Superunie zijn aangesloten vaak een voorsprong. Veel van de supermarktketens zijn familiebedrijven, wat voor loyaliteit van de lokale consument zorgt in een wereld die steeds onpersoonlijker wordt.

Duurzame ambitie
Duurzaamheid en andere thema’s op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen worden actief met de leden, branchegenoten en zakelijke relaties besproken. Gegeven de missie van Superunie is haar rol daarbij wel beperkt tot inkoop gerelateerde onderwerpen. Superunie streeft er naar de maatschappelijke ontwikkelingen te volgen en waar mogelijk daar mede richting aan te geven. Het zoeken naar de juiste balans tussen de zogeheten 3 P’s (People, Planet, Profit) is daarbij een belangrijke uitdaging.

Superunie onderschrijft de Business Social Compliance Initiative (“BSCI”) Code of Conduct. BSCI is een brancheonafhankelijke organisatie voor monitoring en onderzoek/controle op het terrein van ketenverantwoordelijkheid. Het gaat hierbij om verbetering van de sociale standaarden (o.a. de arbeidsomstandigheden) in de productieketen van Europese handelaren. Van haar leveranciers verlangt Superunie dat deze zich, contractueel, eveneens aan de bepalingen van de BSCI Code of Conduct houden.